Onnatuurlijke links Wat zijn slechte links en hoe voorkomt u dat u ze krijgt
Category : SEO
Met de laatste update trekt Google ten strijde tegen het onnatuurlijk linken.
Wat zijn onnatuurlijke links, en hoe voorkomt u dat u ze krijgt?
Een natuurlijke link is een link die zonder hulp van de website eigenaar is gebouwd. Een onnatuurlijke link probeert de zoekmachineresultaten te beïnvloeden.
Als Google een onnatuurlijk link patroon ontdekt bij uw website kan dat de positie in de zoekresultaten nadelig beïnvloeden.
Hieronder vind u een aantal voorbeelden van onnatuurlijke links:
Slechte of geen variatie in anchor teksten.
Een goede website met natuurlijke links heeft een breed scala aan anchor teksten in de inkomende links. Wanneer anchor teksten van een website niet over een natuurlijk patroon beschikken is dit een teken voor de zoekmachines dat de links niet natuurlijk zijn verkregen. In Webmaster Tools van Google onder “links naar uw site” kunt u controleren of er genoeg variatie zit in uw anchor teksten. Uw website moet dus een brede variatie aan anchor teksten hebben. Op zijn minst meervoudsvormen, synoniemen en verwante woorden. Natuurlijke links zullen ook veel arme zoekwoorden als anker tekst hebben (bijvoorbeeld deze, hier, geweldige site, nuttige info, klik, www.domein.nl). Een website met natuurlijke links zal zeker een flink aantal van deze anchor teksten moeten hebben.
Timing van Link plaatsing.
Het link groeipatroon is de geschiedenis van de link plaatsing van een website. Zorg er voor dat er geen spikes optreden, een website gaat van een periode met weinig nieuwe links en vervolgens krijgt het een heleboel nieuwe links in een korte periode van tijd. Spikes zijn duidelijk wanneer een werkwijze één of meer malen wordt herhaald. Als de pieken optreden als gevolg van virale methoden of vanwege nieuwsgebeurtenissen dan moet het geen probleem zijn. Als de pieken optreden als gevolg van gekochte links of andere lage kwaliteit linkbuilding dan kan dit probleem ernstig worden. De spikes zijn ernstiger wanneer zij zich samen voordoen met andere factoren zoals gelijke teksten of gelijke IP adressen. Aan de andere kant, een site heeft normaal al een aantal ups en downs in link plaatsing. Een al te consistente acquisitiestrategie zal er ook niet natuurlijk uitzien.
Een lage deep link ratio.
Deep link ratio is het percentage links die naar interne pagina’s (deep links) verwijzen. Een lage deeplink verhouding kan betekenen dat de website geen natuurlijke links heeft. De normen voor een natuurlijke verhouding kan afwijken van de ene sector bij de andere. Nogmaals, zie “Links naar uw site” op Webmaster Tools van Google voor een verdeling van uw inkomende links.
Links vanaf hetzelfde IP.
Uiteraard komen links normaal gesproken van een zeer breed scala aan IP-adressen. Als een onevenredige hoeveelheid links uit relatief weinig IPs of IP- C klassen komen, dan zal dat wijzen op een soort van link uitwisseling door netwerken van websites gerund door dezelfde eigenaar. Dit wordt nog eens erger wanneer de links binnen een korte tijd zijn geplaatst. In het beste geval zullen de zoekmachines deze links gewoon negeren.
Wederzijdse links.
Een grote hoeveelheid wederzijdse links komen normaal niet van nature. Wederzijdse links toegevoegd aan beide sites, rond dezelfde tijd, maakt het bijzonder verdacht.
Sitewide links.
Sitewide links zijn links die op elke pagina van een website voorkomen. Op een grote site kan dit betekenen dat er duizenden links verwijzen naar 1 website. In het beste geval worden alle links simpelweg genegeerd door de zoekmachines.
Footer links.
Footer links komen zelden van nature. Ze zijn dus ook minder krachtig dan links vanaf de homepage. De footer links moeten nuttig zijn voor de bezoeker, en niet om de zoekmachines te manipuleren. Bij twijfel gebruik dan het nofollow attribuut.
Links van slechte websites.
Een slechte website kan worden gedefinieerd als “Free for All” sites of link sites waar alle aangemelde sites automatisch worden geplaatst. Het zou natuurlijk zijn om een paar links van deze “low trust” sites te hebben maar een website met een onevenredige hoeveelheid links van slechte websites wekt argwaan. Als de rest van je link profiel schoon is dan hoef je je waarschijnlijk niet zo’n zorgen te maken over deze links.
Links van niet-gerelateerde sites.
Een gerelateerde site heeft betrekking op dezelfde onderwerpen als uw site. Een goede website zal links van gerelateerde als niet-gerelateerde sites hebben. Een website met een onevenredig groot deel van niet-verwante links zal de aandacht trekken.
Soort website links.
Een natuurlijke verspreiding zal links uit een scala van typen site (bijvoorbeeld websites, blogs, blog commentaar, artikelen, forums, persberichten, social media, directories). Een website met een onevenredige hoeveelheid links van een of twee soorten sites zal onnatuurlijk overkomen.
Alleen hoge PR links.
Een natuurlijke variatie van links zal links bevatten uit een breed scala van PageRanks. Links opgedaan zonder uw hulp zullen ook nogal wat lage PR links hebben.
Tekst rondom uw anchor tekst.
Natuurlijke links worden omringt door een gevarieerd scala aan teksten . Een website met veel identieke tekst rondom de link wekt argwaan bij zoekmachines.
Variaties van de anchor tekst letters en speciale tekens.
Een nieuwe functie in Google’s Webmaster Tools is een databank waarin alle variaties in de anchor tekst samen met speciale tekens worden bijgehouden. (bv. Lees meer, lees meer, Lees Meer…, Lees – meer, LEES MEER, .. Lees meer [lees meer]). Natuurlijke links bevatten vele variaties.
Alleen links vanaf nieuwe sites.
Een goede website heeft links van zowel gevestigde als nieuwe websites. Een website met alleen links van nieuwe websites worden niet hoog ingeschat door zoekmachines.
Citaten zonder link.
Veel mensen hebben het over een website zonder er een link naar te plaatsen. Dit lijkt niet relevant maar dat is het wel. Een goede website heeft zowel citaten met links als zonder.
Heeft u zich schuldig gemaakt aan één of twee van deze overtredingen, dan hoeft u zich waarschijnlijk geen zorgen te maken, vooral als de site al een tijdje bestaat en de inhoud sterk is. Maakt u zich aan meerdere punten schuldig dan moet u oppassen, zeker als de site nieuw is. U moet zich vooral inspannen om goede natuurlijke links aan te trekken door het creëren van unieke en nuttige inhoud. De meeste websites zullen nog steeds aan linkbuilding doen, maar het moet er wel natuurlijk uitzien.
bron voor dit artikel is http://www.web-directories.ws/blog/top-15-signs-that-your-links-are-not-natural.html